Stress-Monster, Skrup Af!

June 13, 2019

Udad til ser du fredelig og ordentlig og organiseret ud, men indvendigt er det kun få øjeblikke der skiller det velfriserede smil fra panik anfald og raseri udbrud. 

Ungerne ser forundret og lidt bange op på dig, mens de søgende prøver at læse dig. 

Du har lyst til at tude hvert 10 min. og bare tanken om at skulle børste tænder føles uoverskueligt. 

 

Stress er et lurende, snigende angribende monster. Den udvælger sit bytte, og når det er allerlængst nede, udtømt og energiforladt, hæfter det sig gladeligt og grådigt på det. 

Stress er svært at komme af med, og mange mennesker vil altid huske hvordan følelsen af stress er. De bliver paniske for at opleve den igen. Og lever måske i frygt for ikke at genkende den i tide.

 

Heldigvis er der en masse man, som stress ramt, kan gøre og få hjælp til. Men vejen tilbage til en normalt fungerende hverdag kan være lang, og derfor er det en rigtig god ide at forebygge at blive "angrebet af stress-monsteret".

 

Her er nogle gode råd til at hjælpe dig tilbage på rette spor, inden og efter stress-monsteret får kløerne helt i dig:

 

  • Allerførst, STOP. !!! Stop alt hvad du laver, og sæt dig eller læg ned og træk vejret. ( hvis du allerede sidder eller ligger, er det måske bedre at bevæge dig. Gå en tur, gå i cirkler rundt om din bil eller egetræet i haven. så du ikke skal orientere dig om hvor du skal gå hen, om trafik eller evt. at møde nogen du kender, men kan lade kroppen arbejde, og lade din bevidsthed komme ned i kroppen.) 

  • Hvis grunden til dit panik/stress anfald ikke er livsfarligt, er det nu at du skal bruge tid på at mærke din vejrtrækning. Giv opmærksomhed til dine ind- og udåndinger, og mærk værdien af dem: Dvs. hvor dybe er de? Hvor hurtigt trækker du vejret, og kan du få rytmen ned i gear?  Læg hænderne på din mave og send opmærksomheden hertil. 

  • Mærk hvilke følelser der kommer op. Og bliv i dem. Er det sorg, vrede, frygt/angst, afmagt? Mærk dem og hold fokus på dem i et stykke tid. Det er ikke farligt at mærke sine følelser, og du får det bedre bagefter. 

 

Når du er kommet ud på den anden side af dette 'stress angreb', kan det være en god ide at blive guidet af en behandler for at komme ud af den spiral, som du befinder dig i. 

 

Det er et spørgsmål om kemi mellem dig og behandleren, men det er en god ide af finde en du føler, at  du kan dele tanker og følelser med. Men det er muligt at finde vejen tilbage til dig selv, så bevar håbet og troen på det. 

 

Kærligst Knirke

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

June 13, 2019

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

© 2023 by Soft Aesthetics. Proudly created with Wix.com